Signalen van disbalans

Gepubliceerd op 3 juni 2021 om 00:25

Welke signalen krijg jij van jouw lijf & brein dat ze aandacht nodig hebben?

Een kleine checklist:

  • Je voelt je mentaal moe.
  • Je voelt je gespannen.
  • Je voelt je niet fit.
  • Je slaap slecht.
  • Je hebt chronische fysieke klachten.
  • Je hebt gewichtsproblemen.
  • Je voelt de connectie met jezelf en/of anderen niet meer zo goed.
  • Je voelt je eenzaam.
  • Je twijfelt; over opleiding, over werk, over vrienden. 
  • Je weet niet zo goed wie je bent, wie je wil zijn, of wat je wil doen of hoe je verandering daarin kunt brengen.
  • Je piekert wat af.
  • Je mag deze lijst verder aanvullen met ellendige gevoelens....

 

Herken je een of meerdere punten?

Goed en slecht nieuws: al deze punten geven aan dat je brein niet in balans is. Het is heel normaal en hoort bij het leven om van balans naar disbalans te gaan en andersom in reactie op kortdurende stress. En als dat gebeurt dan geeft je lijf en je brein jouw signalen. De bedoeling van deze signalen is dat je ze opmerkt, ontdekt waardoor je brein uit balans is en daarmee aan de slag gaat. Maar vaak staan we er onvoldoende bij stil, sluipt het erin en eigenlijk zijn de signalen ook gewoon niet zo duidelijk in begin.

Wanneer de stress te lang duurt, worden de klachten groter, breiden ze uit en kan het je gaan belemmeren in allerlei levensgebieden. Met stress bedoelen we trouwens niet alleen stress door mentale druk! Ook te weinig slaap, te weinig ontspanning, te weinig beweging, teveel prikkels, ongezonde voeding en toxische stoffen, zijn stressoren voor je brein en lijf en zorgen voor mentale & fysieke klachten.

 

Beter nieuws: als je dit leest ben je dus al bewust van je disbalans. En dat is mooi! Wil je weer in balans komen: wij helpen jou graag!

 

liefs Nicole